aytaç
Giyim dünyası
  • 13 Ocak 2020, Pazartesi 20:38
AliRıza

Ali Rıza

3.HALVETİYYE TARİKATININ ÖZELLİKLERİ VE ZİKİR

3.HALVETİYYE TARİKATININ ÖZELLİKLERİ VE ZİKİR

Halvetiyye tarikatında zikir ve özelliklerine geçmeden önce kısaca genel olarak zikir kavramı üzerinde durmakta fayda vardır.

Zikir sözlükte bir şeyi telaffuz etme, zihinde hazır etme, insanın edindiği bilgileri koruma, korunan, edinilen bilgilerin zihinde hazır hale getirilmesi, hatırlamak, anmak, okumak, anlamak gibi anlamlara gelir. 1

Tasavvufta her şartta ve durumda Allah'ın varlığını beyninde ve kalbinde hissetme hali olarak yorumlanır. Belirli zamanlarda Allahın Esma-ı Hüsnasını (Allah’ın güzel isimlerini) usulüne göre tekrar ederek söylemek ve Allahın azametini düşünerek tefekkür etmektir.

Zikir kişinin her işinde Allahı hatırlaması, Allahı hayatının her anına ve her alanına şahit kılması demektir. Allah’ın şahitliği bilinci ile hayatı yaşamaktır.

Belirtmemiz gerekir ki Ehl-i sünnet inancına bağlı bütün tarikatlarda Yüce Allahı zikre devam etmeden Hakka vasıl olunamayacağı kabul edilmiştir. Nitekim Yüce Allah Kuran-ı Kerimin birçok ayetinde zikirden bahsetmiştir. Kur'an'ı Kerim de zikir kavramı, Allah ile kul arasındaki iletişimi ifade eden bir anlama sahiptir. Kur'an'da anma, yâd etme, hatırlama şükretme, hatırda tutma, diline dolama, anlamak, akletmek, düşünmek, ibret almak; ün, şan, kendisi ile bilinen, izzet kazanılan şey; öğüt vermek, öğüt almak; şeklinde kullanılmıştır. Kur’an-ı Kerim’de zikirle ilgili ayetlerin bir kısmının bulunduğu sure ve ayet numaraları şöyledir. Bakara:2,40,47,63,  Âli İmran:7,191,198,  Nisa:103, En'âm:80,126, Araf:2,57 Ra’d:19,28, Hicr:6,9 Nahl:44, Kehf:28, Meryem:56,97, Taha:14,99, Enbiya:10,36,42,60  Nur:37,  Furkan:18,29,  Ankebut:45,3  Sad:1,8,  Yasin:11,  Zuhruf:36,  Cuma:9,10   Münafikun:9   Kalem:51

Tasavvuf tarihi boyunca, tarikat geleneğinde iki esaslı silsile kabul edilegelmiştir. Bunların biri Hz. Ali'ye, diğeri Hz. Ebu Bekir'e nisbet olunur. Hz. Peygamber'in Hz. Ebu Bekir'e zikir olarak Lafza-i Celali, Hz. Ali’ye Kelime-i Tevhid'i telkin ettiği belirtilir. Bu anlayışa göre, Hz. Peygamber, Mekke'den Medine'ye hicret esnasında saklandıkları mağarada bağdaş kurup, oturmuş olan yol arkadaşı Hz. Ebu Bekir'in kulağına kalbi zikri üç defa telkin ettiği kabul edilir. Yine, rivayete göre bir gün Hz. Ali, Peygamberimizden, Allah'a en yakın, kullara en kolay yolu göstermesini istemiştir. Bunun üzerine Hz. Peygamber, huzurlarında Hz. Ali'ye diz çöktürüp, gözlerini yumdurmuştur. Kendisine bu durumda üç defa açıktan "Lâ ilâhe illallah" cümlesini tekrar etmesini söylemiş, Hz. Ali de tekrar etmiştir. Ancak burada şunu kabul etmek gerekir ki; bu olaylara ait sahih ve muteber hadis kitaplarında ve tarihi kaynaklarda bu tür rivayetlere rastlamak mümkün değildir. Sonradan ortaya çıkmış olan bu tür rivayetler tasavvuf ve tarikat erbabı tarafından zamanla kabul edilegelmiştir.2

Halvetiyye tarikatında da nefsin kötülükten ve günahlardan arındırılması esastır. Bunun yolu da dille, kalple, ruhla ve sırla yapılan zikirdir. Genellikle tasavvufta önem verilen az yeme, az konuşma, az uyuma, inzivâ, zikir, fikir, şeyhe gönülden bağlı olma ilkelerine Halvetîlik’te hassasiyetle uyulur. Mücâhede (vazifeleri îfa) müşahedeye (Allah Teâlâ’ya vuslat) ulaşmak için vazgeçilmez bir şarttır.

  1. R.İsfahani, Müfredat, s.25.
  2. Dr. Mustafa Aşkar, age. s.554.

 

 


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık